Want your
own Fotopage?







 
Cikgu Dayat Menulis...

By: dayat sahid

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 26-Jul-2006 14:26 Email | Share | Bookmark
Kalendar Jawa

 
 
 
 
entah kenapa tetiba timbul perbincangan tentang kalendar jawa ni pulak masa makan malam tadi.... hehhee.... tak banyak orang tahu tentang kalendar jawa ni.... mak aku kata, atuk aku tu pakar tentang kalendar jawa ni.... hari apa elok buat kenduri, hari apa elok pindah rumah dan sebagainya.... tentu ramai yg tahu tentang hari jumaat kliwon... hahaha hari yg dikatakan "keras" dimana sundel bolong dilahirkan (mengikut kata akak indon yg hantar air minum tadi.... menyampuk je dengar orang berborak... hahahaha)

Aku ni lahir hari "sabtu pon"....hari=sabtu, minggu=pon (minggu jawa terbahagi kepada pon, wage, kliwon, legi dan pahing...) hehehe so mengikut horoskop jawa, orang yg lahir pada sabtu pon ni agak ego, tapi ego dia bertempat. senang memaafkan orang asalkan orang tu mengaku kesalahan (betul kut.. hehe)... suka lifestyle yg rish and famous.... tapi bukanla jenis yg metarialistik... so kalau betul2 kaya dan famous pun tak menunjuk2... lebih kurang macam tu la... hahhaaa

so korang nak tau ke hari jawa korang dilahirkan..... jom sama2 kita kira yerr....

contoh bday aku 19 september 1981

Step 1:
memula locate tahun 81 kat belah kanan carta di bawah. pas tu locate bulan september lak kat bahagian atas carta. tengok persilangan dia.. so dapatlah nombor 2



Step 2:
tambahkan no 2 dengan tarikh aku dilahirkan (19)
2+19 = 21

Step 3:
skarang tengokla carta kat bawah tu... no 21 jatuh hari apa.... so tau lah yg 19 sept 1981 tu hari sabtu



Step 4:
Skarang dah tau hari apa aku dilahirkan, so nak tau minggu jawa apa pulak. macam langkah memula tadi, tengokla carta di bawah, cari persilangan tahun 81 dengan bulan september. so dapat no 1



Step 5:
tambahkan no (1) tu dengan tarikh lahir. (19)
1 + 19 = 20
so tengok carta di bawah... 20 dalam minggu pon



so tahu la yg aku ni lahir pada Sabtu Pon...

so korang... apa lagi.... kira lah hari apa korang dilahirkan.... manalah tau jatuh hari jumaat kliwon yg terkenal tu... (jumaat kliwon ni ala2 "friday the 13" la... hahahah)

kalau nak tau horoskop jawa korang bolehla layari website nie....
http://www.xentana.com/java/weton/23-sabtu_pon.htm

so bedah n epul.. bolehla korang suruh anak murid korang convertkan formula di atas kepada java script (bukan jawa script yee)... so senang nak calculate... hehehhee



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net